6.2. Înregistrarea unei cheltuieli
Pentru a introduce cheltuieli, trebuie să accesați secțiunea „Cheltuieli” -> Adăugați cheltuială
Dacă aveți două coduri CAEN, puteți selecta CAEN-ul relevant în cadrul tranzacției. În mod implicit, va fi indicat codul CAEN principal. Acest lucru nu afectează jurnalul de afaceri și rapoartele.
Apoi se deschide pagina Cheltuială nouă, unde trebuie să introduceți informații despre tranzacție:
Data documentului
Numărul documentului
Selectați fișierul - puteți atașa opțional un document de tranzacție. Se poate atașa un singur fișier.
1. Document de tranzacție
Trebuie să selectați o descriere a tranzacției:
Cheltuieli de afaceri
Recepția bunurilor/materialelor
Specificația tranzacției:
- Materii prime, materiale și bunuri;
- Stocuri cu valoare mică de echivalentul a 1000 EUR;
- Combustibil pentru camion;
- Combustibil pentru autoturism;
- Articole de papetărie;
- Cheltuieli de reprezentare;
- Licențe, permise și taxe de membru.
Primirea serviciului
Specificațiile tranzacției:
- Servicii de taxi sau transport public;
- Servicii de publicitate și marketing;
- Servicii poștale și de curierat;
- Servicii de leasing și închiriere;
- Îmbunătățirea calificărilor și educației;
- Servicii de contabilitate/consultanță juridică/fiscală;
- Servicii de reparații;
- Servicii de comunicații mobile și internet;
- Administrare și utilități imobiliare;
- Electricitate;
- Cheltuieli de divertisment;
- Costuri de întreținere a transportului (parcare, spălătorie auto, costuri de service, inspecție tehnică etc.);
- Servicii IT și alte servicii tehnice conexe;
- Servicii de curățenie;
- Servicii de divertisment (de exemplu, prânzuri de afaceri);
- Servicii de securitate;
- Control de sănătate în scopuri de afaceri.
Fluctuațiile valutare;
Dobânzi, comisioane bancare;
Taxe de membru;
Cheltuieli pentru călătorii de afaceri;
Alte plăți de impozite și taxe, precum și amenzi impuse de instituțiile statului;
Poliță de asigurare;
Salariile angajaților și plățile de impozite aferente;
Impozit pe proprietate imobiliară;
Amortizarea activelor fixe;
Amortizarea investițiilor necorporale;
Exclude valoarea reziduală a activelor fixe;
Compensații pentru chiriași.
Cheltuieli eligibile
Conform legislației în vigoare și cerințelor ANAF după cum urmează:
Cheltuieli de afaceri - active fixe sau achiziționarea de investiții necorporale
Mijloace fixe achiziționate (de la echivalentul a 1000 EUR);
Achiziționarea de investiții necorporale.
Plăți care nu afectează calculul impozitului
Numerar retras dintr-un cont al unei instituții de credit sau transfer de fonduri într-un alt cont;
Numerar retras din casa de marcat;
Emitere/rambursare credit;
TVA plătit;
PIT conform declarației anuale de venit;
Penalitate;
Consum personal.
! Dacă în PROFIL există o marcă care indică faptul că sunteți contribuabil la microîntreprinderi, atunci următoarele descrieri ale tranzacțiilor sunt disponibile la introducerea tranzacțiilor de cheltuieli:
Cheltuieli de afaceri
Salariu
Impozit pe proprietate imobiliară;
Amortizarea activelor fixe;
Amortizarea activelor necorporale;
Exclude valoarea reziduală a activelor fixe/activelor necorporale;
Compensații către chiriași;
Recepția bunurilor/materialelor
Specificațiile tranzacției:
-Materii prime, materiale și bunuri;
-Stocuri cu valoare mică până la contravaloare a 1000 EUR;
-Combustibil pentru camion;
-Combustibil pentru autoturism;
-Articole de papetărie;
-Cheltuieli de divertisment;
-Licențe, permise și taxe de membru.
Recepția serviciilor
Specificațiile tranzacției:
-Servicii de taxi sau transport public;
-Servicii de publicitate și marketing;
-Servicii poștale și de curierat;
-Servicii de leasing și închiriere;
-Îmbunătățirea educației și calificărilor;
- Servicii de contabilitate/consultanță juridică/fiscală;
- Servicii de reparații;
- Servicii de comunicații mobile și internet;
- Administrare și utilități imobiliare;
- Electricitate;
- Cheltuieli de divertisment;
- Costuri de întreținere a transportului (parcare, spălătorie auto, costuri de service, inspecție tehnică etc.);
- Servicii IT și alte servicii tehnice conexe;
- Servicii de curățenie;
- Servicii de divertisment (de exemplu, prânzuri de afaceri);
- Servicii de securitate;
- Control de sănătate în scopuri de afaceri.
Fluctuațiile valutare;
Dobânzi, comisioane bancare;
Cheltuieli de călătorie de afaceri;
Alte plăți de impozite și taxe, precum și amenzi impuse de instituțiile statului;
Mijloace fixe achiziționate (de la contravaloarea a 1000 EUR);
Achiziționarea de investiții necorporale;
Amendă;
Impozit pe microîntreprinderi conform declarației unice.
Plăți care nu afectează calculul impozitului
Numerar retras dintr-un cont al unei instituții de credit sau transfer de fonduri într-un alt cont;
Numerar retras de la casierie;
Emitere/rambursare credit;
Comentarii - puteți specifica un comentariu intern
2. Partener de afaceri
Țara/Locul tranzacției
Numele partenerului - numele poate fi introdus manual sau se poate selecta un partener din listă - la completarea câmpului de nume, partenerii salvați anterior vor apărea ca sugestie, iar la selectarea acestora, câmpurile partenerului de afaceri vor fi completate automat. De asemenea, puteți găsi parteneri de afaceri în Registrul Comerțului introducând numele partenerului în coloana „Numele partenerului”.
Folosind formularul de căutare a datelor partenerului după nume sau număr de înregistrare, sistemul vă permite să găsiți „Nume”, „Număr de înregistrare”, „Număr TVA”, precum și „Adresă” și să completați automat aceste câmpuri.
Număr de înregistrare
Număr TVA (RO00000000000) (dacă există)
3. Date de plată
Suma tranzacției
Cota TVA (%) (dacă sunteți plătitor de TVA)
TVA total (dacă sunteți plătitor de TVA)
Tipul tranzacției* (dacă sunteți plătitor de TVA):
A – tranzacție cu un contribuabil înregistrat (dacă suma tranzacției depășește 150 EUR);
N – contrapartea nu are număr de înregistrare TVA;
R1 – tranzacții cu cherestea;
R3 – servicii de construcții;
R4 – tranzacții cu telefoane mobile, tablete, laptopuri, dispozitive cu circuite integrate și console de jocuri;
R5 – furnizarea de cereale și culturi tehnice;
V – tranzacții cu o contraparte care nu depășesc 150 EUR per tranzacție, dar depășesc 150 EUR în perioada fiscală;
T – tranzacții care nu depășesc 150 EUR;
C – tranzacții de achiziție și import de vehicule ușoare.
*În cazul în care suma nu depășește 150 EUR, există întotdeauna T. La alegerea oricăruia dintre tipurile R – cota TVA este de 0%.
! În ceea ce privește cheltuielile care sunt parțial atribuite cheltuielilor de afaceri
La introducerea unei tranzacții în Aviza.ro și bifarea în cadrul tranzacției - Există costuri care nu sunt legate de activitățile de afaceri, trebuie să indicați procentul care nu este atribuit cheltuielilor de afaceri. De exemplu, dacă valoarea facturii este de 100 EUR și considerați că doar 70% este atribuibil cheltuielilor de afaceri, atunci la rubrica - Există costuri care nu sunt legate de activitățile de afaceri, în coloana „procentaj” trebuie să indicați procentul, și anume 30%, care nu este atribuibil activităților de afaceri și, prin urmare, 70 EUR vor fi atribuiți cheltuielilor de afaceri, dar 30 EUR costurilor fără legătură.
4. Procedura de plată
În coloana „Metodă de plată”, trebuie să selectați:
Niciuna - dacă tranzacția nu a fost plătită și/sau data documentului nu corespunde cu data plății
Banca - dacă plata a fost efectuată în numerar
Casier - dacă plata a fost efectuată în numerar
Sistem de plată (Revolut/Paypal) - dacă plata a fost efectuată în sistem de plată fără numerar
După completarea tuturor informațiilor despre venit, trebuie să SALVAȚI tranzacția.
După salvarea tranzacției, aceasta va fi reflectată în lista generală de tranzacții pentru perioada corespunzătoare.
Copierea și ștergerea tranzacțiilor
Pentru a accelera procesul de introducere a tranzacțiilor, fiecare tranzacție poate fi copiată. În secțiunea „Tranzacții”, trebuie să selectați tranzacția pe care doriți să o copiați și să faceți clic pe butonul COPIERE.
Pentru a șterge o tranzacție, trebuie să accesați secțiunea „Tranzacții”, să selectați tranzacția relevantă din listă și să faceți clic pe butonul ȘTERGERE.